Waarom werken met potjes? |
Geplaatst door Karen op Feb 10 2021 |
Potjes, oftewel Profit First.
Het idee van potjes is zeker niet nieuw. Overal in het bedrijfsleven wordt met potjes gewerkt. Het idee van potjes komt ook zeer nadrukkelijk naar voren bij het Profit First principe.
Wat bedoel ik met potjes?
Feitelijk zijn het spaarpotjes, je reserveert geld voor bepaalde doelen. Feitelijk betekend het dat je van alles wat binnenkomt je meteen geld apart zet voor je doelen. En dat kan heel divers zijn. Elke onderneming heeft zo zijn eigen doelen waarvoor je moet sparen.
Waarom zou je willen werken met potjes?
In de praktijk zie ik veel ondernemers die geen potjes of spaarrekeningen hebben. Al het geld wat binnenkomt, dat komt op 1 betaalrekening en daar worden ook alle kosten van betaald.
Dat lijkt handig, tot je voor onverwachte uitgaven komt te staan en er zoveel geld helemaal niet op je rekening staat.
Of stel dat je super goed draait en je maakt een heerlijke record omzet. Er komt echt veel geld binnen. Maar door die goede omzet en een goed gevulde bankrekening ben je ook geneigd veel uit te geven. Je moet extra inkopen doen, misschien merk je dat door de groeiende omzet je behoefte hebt aan een andere machine of gun je jezelf wat meer salaris, geld genoeg immers.
En dan is het kwartaal voorbij, moet je de btw aangifte doen en krijg je een hartverzakking van het te betalen bedrag aan BTW.. oeps.. ZOVEEL?! Ehhh... tja.. dat geld is er niet meer.. En dan heb je een probleem.
Dit zie je ook wel gebeuren met ondernemers die meer seizoensgebonden omzet hebben. Als je de 1e maand van het kwartaal nog wel een goede omzet hebt maar daarna niet zoveel meer dan kan het gebeuren dat je toch een redelijk bedrag aan btw moet betalen, terwijl je vrijwel blut bent..
Werken met potjes voorkomt dit probleem.
Door consequent geld apart te zetten voor bepaalde doelen heb je altijd een buffer zodat je het geld gewoon hebt als je het nodig bent.
Welke potjes moet ik dan gebruiken?
Uiteraard is hier geen vast en strikt antwoord op, want dat verschilt per ondernemer.
Ik zou je sowieso willen aanraden wel een potje te maken voor de BTW en de IB, dit zijn belastingen die je maar een paar keer per jaar uitgeeft. Vooral de BTW is natuurlijk belangrijk, maar de IB ook. Dat voorkomt vervelende problemen later.
Behalve de belastingen is een potje voor onvoorzien, en wellicht juist ook voor de dingen die je wel kan voorzien handig.
Heb je een auto van de zaak? dan weet je dat deze elk jaar een bepaald bedrag kost aan onderhoud, keuringen etc. Vaak heb je dan 1 a 2 keer per jaar een flinke rekening, misschien zelfs een keer onverwacht veel kosten omdat er iets kapot is gegaan. Deels kan je dit aan zien komen natuurlijk, dus reserveer daar geld voor. Door het hele jaar door wat geld apart te zetten kan je deze kosten makkelijker dragen en heb je niet opeens een grote uitgave die voor problemen kan zorgen.
Zelf heb ik behalve de belastingen en de auto ook een potje voor mijn salaris, bepaalde abonnementen die jaarlijks worden afgeschreven en natuurlijk onverwacht. Zo heb je altijd een buffer voor dingen die je niet aan zag komen maar wel opeens veel geld blijken te kosten.
Hoe doe je dat dan?
Het idee van potjes is vooral bekend geworden door de Profit First boeken en principes. Bij Profit First gebruikt men daar letterlijk allerlei spaarrekeningen voor, elk spaardoel heeft een eigen potje en dus een eigen spaarrekening. Dat werkt heel goed, maar is boekhoudkundig wat onhandig omdat je al die transacties ook moet boeken.
Ik heb er daarom zelf voor gekozen om het te beperken tot 2 spaarrekeningen, 1 voor de BTW en 1 voor alle andere potjes.
Zo hoef ik maar 2 transacties te boeken per keer, ik maak wekelijks het geld wat ik wil sparen over naar deze 2 rekeningen. Op de btw rekening stort ik uiteraard het geld wat ik aan btw moet afdragen, de rest van de potjes gaan naar de privé spaarrekening.
Het spaarpotje btw is simpel, voor mijn andere spaardoelen houdt ik een Excel overzicht bij. In Excel noteer ik wanneer ik hoeveel heb overgemaakt en in een tabelletje wordt dat procentueel netjes verspreid over de diverse potjes. Vindt ik persoonlijk fijner omdat de potjes zo ook wat flexibeler zijn en je goed kunt spelen met de percentages om tot de ideale verdeling te komen.
Wel vraagt het meer discipline, het geld staat gewoon in 1 bulk op de rekening en je moet je wel door Excel laten leiden hoeveel geld er uitgegeven kan en mag worden voor dat bepaalde doel. Deze spreadsheet moet je natuurlijk ook goed bijhouden en up to date houden. Elke keer als je geld overmaakt naar je spaarrekening moet je dat document wel ook bijwerken.
De drempel om iets meer op te nemen voor bijv. de auto of je salaris is lager omdat het met een simpele overboeking klaar is. Als alles netjes op diverse rekeningen staat is die drempel hoger.
Het werken met potjes vraagt de nodige dicipline, maar als je het goed doet, dan kom je nooit voor vervelende verassingen te staan.
Dan heb je buffers en voorzieningen ingebouwd waardoor je geen cashflow problemen krijgt.
Copyright © 2020 Karen Administratie.
Ik hoop dat je dit blog nuttig vond.
Op en aanmerkingen hoor ik natuurlijk heel graag. Alleen met jullie input kan ik de blogs optimaliseren tot een perfect en inspirerend medium.
Hulp nodig bij je boekhouding?
Wil je onbeperkt kunnen vragen, sparren? Of wil je graag dat elk kwartaal iemand even naar je boekhouding kijkt? Voor slechts 17,50 euro per maand heb je altijd een boekhouder achter de hand voor al je vragen en persoonlijke hulp. Neem geheel vrijblijvend contact met me op om te horen of dit voor jou interessant is.
#boekhouding #potjes #profitfirst #administratie #boekhouder
Laatst vernieuwd: Feb 10 2021 om 7:54 AM
TerugCommentaren
No comment found |
Toevoegen commentaar