Jaar afsluiten: Afschrijven

Geplaatst door Karen op Dec 14 2019
Blog >>

Bij het afsluiten van het boekhoudkundig jaar hoort ook het afschrijven op bedrijfsmiddelen. December is een goed moment om de afschrijvingen te controleren en om ze door te voeren waar nodig.

 

Wat is afschrijven?

Op het moment dat je iets koopt wat meer waard is dan 450,- euro ex btw, mag je het niet in 1x als kostenpost boeken. Je moet er dan op afschrijven.
Het gaat hier vaak om machines, auto's, computers, meubilair e.d. Alles wat meer kost dan 450,- ex btw valt hieronder.

Deze producten gaan op je balans. Je voert ze in bij je inventaris of op andere eigen grootboekrekeningen van de balans.
Vervolgens moet je bepalen hoeveel jaar je zoiets normaal gesproken gebruikt. Dat is altijd minimaal 5 jaar. Langer mag wel, als iets langer mee gaat. Maar minder mag niet. Stel dat je besluit dat een laptop 3 jaar mee gaat, dan moet je het toch in 5 jaar afschrijven.

Feitelijk verspreid je de aanschafkosten over een bepaald aantal jaar. Daardoor drukt het niet in 1x heel zwaar op je winst maar wordt die druk wat verdeelt.
Elk jaar mag je een deel van de kosten, de waarde van het product, als afschrijvingskosten boeken. Deze waarde vermindering noem je afschrijven.

 

Rekenvoorbeeld

Stel ik koop een computer van 1.000,- euro exclusief BTW.
Deze boek ik in mijn boekhouding op de balans. Binnen e-boekhouden is hier standaard het grootboek hardware voor.
De factuur kan je in zijn geheel inboeken, de btw mag je gewoon meteen meenemen als voorbelasting.
Het bedrag ex-btw gaat in zijn geheel op de balans.

 

Daarna ga ik de afschrijving berekenen.
De afschrijving bepaal je aan de hand van de aanschafwaarde, de levensduur en de restwaarde na afloop van die tijd.
Aanschafwaarde - Restwaarde deel je door het aantal jaren dat het meegaat.


Zelf hou ik een excel overzicht bij met de aanschafwaarde ex. btw, hoeveel jaar gaat het mee? en wat is het daarna nog waard.
Voor de computer in dit voorbeeld noteer ik dus dat ik het voor 1.000,- heb aangeschaft, het gaat 5 jaar mee en is daarna nog 0,- euro waard.
(1.000 - 0) : 5 = 200,- euro afschrijving per jaar.

 

Handmatig boeken van de afschrijving in e-boekhouden.

Binnen e-boekhouden kan je het afschrijven door een memoriaal boeking inboeken.
Afschrijven doe je normaal gesproken elk jaar, aan het einde van het boekjaar. Dus boekdatum 31 december.


Je maakt een memoriaal boeking.
De grootboekrekening hardware wordt minder, deze selecteer je het eerst.
Je vult bij omschrijving in dat het om de afschrijving van de computer gaat.
Bedrag is in dit geval 200,-
Als tegenrekening kies je Afschrijvingen hardware.

Het resultaat van deze boeking is dat je grootboekrekening hardware 200,- minder is geworden (dus 800,-) en je 200,- euro aan kosten erbij hebt gekregen. Dit gaat van je winst af.

 

Wanneer heb je deze informatie nodig?

Het goed bijhouden van deze investeringen en de bijbehorende afschrijving is best belangrijk.
Bij de aangifte inkomstenopgave moet je namelijk aangeven wat de waarde was op 1 januari en wat de waarde op 31 december is. Ook de restwaarde moet je invullen.

Deze informatie moet natuurlijk wel elk jaar een logisch opeenvolgend bedrag hebben. Stel dat je bij je IB aangifte over 2018 hebt opgegeven dat je inventaris 2500,- euro waard is op 31 december, dan moet je dat natuurlijk ook noteren als waarde van 1 januari. Het zou heel raar zijn als het op 1 januari opeens een andere waarde heeft..

De computer uit dit voorbeeld staat op de balans, het is na afschrijving nog 800,- euro waard. Ook deze informatie heb je nodig bij aangifte IB.

 

Blogreeks

Deze blogreekst bestaat uit:
Deel 1, balansen.

Deel 2, afschrijven.

Deel 3, autokosten.

Deel 4, winst- en verliesrekening maken.

 

Vragen/Opmerkingen?

Heb je vragen of opmerkingen hierover?
Wil je meer weten?
Laat het hieronder weten in een reactie of neem contact met me op. Ik help graag.

 

Laatst vernieuwd: Dec 14 2019 om 7:02 AM

Terug

Commentaren

No comment found

Toevoegen commentaar