Alles over tussenrekeningen voor bijv. Bol.com verkopen en Mollie

Geplaatst door Karen op Apr 07 2021
Blog >>

Wat is een tussenrekening?

 

Zoals de naam al doet vermoeden is dit een rekening die je als tussenstop gebruikt. Het is een grootboekrekening om bepaalde boekingen in te parkeren of om als tussenstap te gebruiken zodat je verschillende boekingen goed tegen elkaar kunt wegstrepen.

 

Hoe gebruik je een tussenrekening?

Feitelijk is het gewoon een parkeerplaats waar je dingen kunt parkeren. De kruisposten is een goed voorbeeld van zo'n tussenrekening, maar ook de zogenaamde "geld onderweg" rekening en een rekening van vooruit betaalde facturen zijn goede voorbeelden.

Als je hem goed gebruikt is het resultaat van zo'n rekening regelmatig weer 0. Het is een tijdelijke rekening waar gelden/waarden maar korte tijd op staan en daarna weer door geboekt worden naar de eindrekening.

Als je bijvoorbeeld al wel iets hebt gekocht, maar de factuur en de goederen zijn er nog niet, dan kan je via zo'n tussenrekening de banktransactie alvast boeken, deze boek je dan naar een geld onderweg of gewoon kruisposten. Op het moment dat je de factuur wel hebt gekregen kan je het bedrag daarmee weer overboeken en de betaling verder verwerken. Je tussenrekening heeft nu weer 0 saldo.

 

Bol.com facturen via een tussenrekening verwerken.

Bol is een goed voorbeeld waar ik veel vragen over krijg. In een eerder blog legde ik uit hoe je hun factuur in 1x kunt verwerken. Groot nadeel van deze manier van werken is dat je omzet nu feitelijk als een credit kostenpost wordt geboekt en dus de af te dragen btw bij de voorbelasting komt.

Als je voornamelijk via een platform zoals bol verkoopt, dan heb je bij je btw aangifte eigenlijk alleen voorbelasting die positief dan wel negatief uit kan vallen. Maar dat is natuurlijk gek. Zeker als je een goede omzet hebt gedraaid en je moet daardoor btw afdragen dan staat dat heel raar als het via de voorbelasting gaat.

Voor deze ondernemers is een tussenrekening beter. Je kan dan de omzet gewoon als verzonden factuur boeken, en de kosten als kosten.

Hiervoor maak je een grootboekrekening "tussenrekening Bol" aan. Deze maak ik aan als een soort bankrekening, dus in de 1000 reeks in de categorie Betalingsmiddelen.

Vervolgens kan je een bol factuur splitsen in 2 facturen.

Je maakt een verkoop factuur voor de omzet via bol. Deze boek je gewoon als verkoop factuur, incl. de btw die van toepassing is. Bol zelf incasseert alleen en houdt daarbij geen rekening met de btw en die staat daarom ook niet op hun factuur. Jij weet zelf welke btw voor jou en jouw verkopen van toepassing is. Dat is jouw verantwoordelijk en dus boek jij je omzet wel gewoon met de btw zoals die voor jou van toepassing is. De ontvangen factuur van bol boek je gewoon als ontvangen factuur waarbij je alleen de kosten boekt zoals die op de factuur staan.

 

Daarna ga je de betaling boeken.

De geboekte verkoop factuur en ontvangen kosten-factuur staan nu nog open. Dus ga je voor beiden een fictieve betaling boeken op je tussenrekening. Je boekt een factuurbetaling ontvangen op tussenrekening bol voor je omzet en een factuurbetaling verstuurd voor de kosten, ook naar je tussenrekening bol. Als het goed is, heeft deze tussenrekening nu als saldo het bedrag wat je van bol uitbetaald krijgt.

Op het moment dat Bol daadwerkelijk hun uitbetaling heeft overgemaakt op jouw rekening, boek je deze via een memoriaal over van je tussenrekening naar je bankrekening. Dit werkt natuurlijk voor andere verkoop platforms ook. Vaak worden de kosten met de omzet verrekend, en door zo'n tussenrekening te gebruiken kan je alles goed splitsen en de uitbetaling toch overzichtelijk en herleidbaar boeken.

 

Payment Providers zoals Mollie

Voor payment providers zoals Mollie en PayPal werkt dat natuurlijk ook. Ook voor hen maak ik doorgaans een fictieve bankrekening aan.

Zeker bij webshops en verkopen die via bijv. een Mollie lopen boek je alle ontvangen betalingen, alle verkoop facturen die via zo'n payment provider zijn betaald als betaald waarbij je de mollie tussenrekening gebruikt als bankrekening die de betaling heeft ontvangen.

Als Mollie vervolgens een uitbetaling doet, boek je die via een memoriaal over van je tussenrekening naar de bankrekening waarop de uitbetaling is ontvangen. Aan het eind van de periode krijg je van Mollie een factuur voor hun kosten en die boek je vervolgens ook gewoon als ontvangen factuur. Daarna boek je de betaling als factuurbetaling verstuurd via je tussenrekening.

Als alles bij is staat je saldo nu weer op 0. Soms komt het bij Mollie voor dat er altijd wel iets van geld nog "onderweg" is, dat is op zich niet erg. Zolang je het saldo maar kan herleiden is dat verder prima.

 

 

Laatst vernieuwd: Apr 07 2021 om 7:14 AM

Terug

Commentaren

No comment found

Toevoegen commentaar