Afschrijven op bedrijfsmiddelen |
Geplaatst door Karen op Mar 31 2019 |
Naast dat ik de boekhouding doe voor een aantal klanten heb ik dit voorjaar ook de nodige inkomstenopgave IB voor een aantal ondernemers mogen doen. Ik zie dan vaak terug dat men dure bedrijfsmiddelen heeft aangeschaft en in 1x als kosten heeft geboekt. Dat mag niet, bedrijfsmiddelen zoals computers, laptops, camera's en dergelijke hulpmiddelen zijn investeringen waarop afgeschreven moet worden. De grens hiervoor is 450,-
Kost iets minder dan 450,- dan mag je het in 1x gewoon boeken als kosten. Hoef je verder niet op af te schrijven.
Is het 450,- euro of meer dan moet je erop afschrijven.
Rekenvoorbeeld
Stel ik koop een computer van 1.000,- euro exclusief BTW.
Deze boek ik in mijn boekhouding op de balans. Binnen e-boekhouden is hier standaard het grootboek hardware voor.
De factuur kan je in zijn geheel inboeken, de btw mag je gewoon meteen meenemen als voorbelasting.
Het bedrag ex-btw gaat in zijn geheel op de balans. Ik werk met e-boekhouden dus ik kies voor de tegenrekening hardware.
Daarna ga ik de afschrijving berekenen.
Een investering schrijf je altijd minimaal 5 jaar af. Het mag langer, bijvoorbeeld bij auto's e.d. maar nooit minder.
De afschrijving bepaal je aan de hand van de aanschafwaarde, de levensduur en de restwaarde na afloop van die tijd.
Aanschafwaarde - Restwaarde deel je door het aantal jaren dat het meegaat.
Zelf hou ik een excel overzicht bij met de aanschafwaarde ex. btw, hoeveel jaar gaat het mee? en wat is het daarna nog waard.
Voor de computer in dit voorbeeld noteer ik dus dat ik het voor 1.000,- heb aangeschaft, het gaat 5 jaar mee en is daarna nog 0,- euro waard.
(1.000 - 0) : 5 = 200,-
e-boekhouden
Binnen e-boekhouden kan je het afschrijven door een memoriaal boeking inboeken.
Afschrijven doe je normaal gesproken elk jaar, aan het einde van het boekjaar. Dus boekdatum 31 december.
Je maakt een memoriaal boeking.
De grootboekrekening hardware wordt minder, deze selecteer je het eerst.
Je vult bij omschrijving in dat het om de afschrijving van de computer gaat.
Bedrag is in dit geval 200,-
Als tegenrekening kies je Afschrijvingen hardware.
Het resultaat van deze boeking is dat je grootboekrekening hardware 200,- minder is geworden (dus 800,-) en je 200,- euro aan kosten erbij hebt gekregen. Dit gaat van je winst af.
In excel
Werk je met excel voor je kosten?
Dan mag je dus 200,- (zonder btw) noteren als afschrijvingskosten.
Boekhoudkundig met debet en credit
Werkt je boekhoudprogramma met Debet en Credit boekingen?
Dan boek je het als volgt:
Aanschaf computer (Bank als je het meteen voldaan hebt, crediteuren als je nog moet betalen):
Hardware 1.000,- debet
BTW 210,- debet
Bank 1.210,- credit
Afschrijving:
Afschrijving computers 200,- debet
Hardware 200,- credit
Balans
De computer is op de balans nu nog 800,- waard.
Dit neem je mee in je eindbalans per 31-12 wat natuurlijk ook je beginbalans is per 1 januari van het nieuwe jaar.
Vragen/Opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen hierover?
Wil je meer weten?
Laat het hieronder weten in een reactie of neem contact met me op. Ik help graag.
Laatst vernieuwd: Mar 31 2019 om 9:06 AM
TerugCommentaren
No comment found |
Toevoegen commentaar